BUDIMPEŠTA: Airbnb vs. Booking, Gozsdu Udvar, protesti, Spring Festival i još

DUTCH REPUBLIC.jpg

Era interneta nam omogućava mala virtuelna putovanja gde god poželimo. Jednostavnost klika nas za čas teleportuje u bilo koju svetsku metropolu, plažu ili na vrh planine. Potrebno je nekoliko sekundi – i tu smo.

Tako ja već dugo pravim svoje boardove na Pinterestu posvećene raznim destinacijama i pažljivo ih raspoređujem u nadi da ću ih posetiti u bliskoj budućnosti.

Tamo se među mnogim dalekim, egzotičnim zemljama mogu naći i oni gradovi koji su nam relativno blizu, a kriju nesvakidašnju lepotu. Tamo je bila i Budimpešta koju sam pre nekoliko godina obišla za jedan dan i osećala sam se kao da sam joj ostala dužna. Ne zaslužuje ona samo jedan.

"Naći ćemo nešto na Airbnb-u i idemo", dogovor je pao između nas četvoro.

E tu je nastala prva komplikacija…

SMEŠTAJ

Suočili smo se sa prvim problemom pronalaženja smeštaja. Mislila sam da od toga nema ništa lakše, samo izabereš onaj koji ti najviše odgovara, bukiraš i kraj. Nije bilo tako.

Podstaknuti pozitivnim komentarima drugih, kao i umanjenjem cene za 20$ za prvo putovanje, Airbnb se činio kao najbolje rešenje. Među hiljadama stanova i apartmana koji su se izdavali, napravili smo wishlist i krenuli redom da kontaktiramo domaćine.

Izgubljena je čitava nedelja u dopisivanju sa vlasnicima stanova, prvo jer niko ne odgovara odmah, nego u toku 24h. Drugo, vrlo lako je moguće da se podaci ne ažuriraju, tako da vaš period boravka izgleda kao da je slobodan – a nije.

54521

Not possible. Decilined. Decilined.

Super.

Vraćamo se bespotrebno potcenjenom Bookingu. Iz prve pronalazimo apartman u kojem nam sve odgovara. Iz prve bukiramo smeštaj. Mnogo lakše naspram Airbnb-a, na kojem smo imali problem i sa plaćanjem karticom, između ostalog jer su na njoj bili dolari, a jedan od domaćina je tražio isključivo forinte.

Na detalje o smeštaju ću se vratiti kasnije.

PAKOVANJE

Ukratko o pakovanju:

Spremila sam zimsku jaknu jer najavljenih 15 stepeni i povremeni pljuskovi meni zvuče kao -20 stepeni i snežna oluja. Majka me zove i kaže:

"Mislim da ti ipak ne treba zimska jakna. April je..."

Ok.

Proleće 1-0 Ja

PUT

Ja sam bila posebno uzbuđena zbog putovanja vozom jer mi je to značilo šest sati putovanja bez napora. Bio je naporan samo deda koji nam je pričao o svojoj akademskoj karijeri, radu u SPS-u, protestima, korumpiranoj Republičkoj izbornoj komisiji, unucima i ovako, o životu.

"Kuda putujete?"

- U Budimpeštu

"Nije valjda na Sorošev protest!?"

Ma važi, deda.

Vreme provedeno u vagon-restoranu bilo je neprocenjivo. Nosilo je taj neki retro vajb, te mi je u glavi išla Beti Jurković dok sam nas zamišljala u tufnastim haljinama i odelima od tvida.

PREVOZ U BUDIMPEŠTI

Ako me neko pita šta me je baš onako oduševilo – to je gradski prevoz. Metro, autobus, trolejbus, i na kraju, brod. Svuda smo stizali i sve smo koristili.

Kupovina kartice koja važi za celokupan BKK, odnosno budimpeštanski gradski prevoz, bila je nešto najbolje što smo uradili. Za samo 4150 forinti, odnosno nekih 1500 dinara, ovom karticom smo, između ostalog, omogućili odlazak u Budim sa periferije Pešte za nekoliko minuta.

Ja sam u omanjem konfliktu sa orijentacijom. Nisam neko ko se perfektno snalazi u svom okruženju. Ali nisam se nijednom izgubila, što mislim da nije do mene, nego do organizovanosti prevoza.

Dobro, jednom sam mislila da sam u pravu i da treba da idemo u potpuno drugom pravcu od pravog pravca, te smo bespotrebno šetali duž Dunava 2,9km. Ali, da nisam pogrešila, nikad ne bismo videli brdo Gelert iza kojeg se kriju poznate mađarske terme (koje planiram da otkrijem tek u penziji, za sad me ne privlače).

Osim divnih ljudi koji su nam detaljno objašnjavali kako da stignemo negde, koristile su i Gugl mape u kojima je bez greške označeno kojom linijom najbrže stići do odredišta.

PEŠTA

Neću pisati o znamenitostima. Lančani most, Trg heroja, Parlament, Bazilika Svetog Ištvana, Sinagoga u Dohanji ulici, Nacionalni muzej… Sve lepo, sve divno.

Vodič kroz grad bila je kombinacija interneta, mapa i prethodno spremljenog, školski napisanog, dokumenta sačuvanog u telefonu, koji sam iskucala nekoliko večeri pre polaska.

Od jutra smo neumorno špartali bulevarima, zavirivali u ulice popločane kaldrmom, penjali se gde se može popeti, osmatrali, poredili, analizirali. Okolinu, panoramu, ljude, lokale, parkove, Dunav, mostove, krovove.

Pošto niko nije bio preterano oduševljen time da odemo u neki od klubova, VII distrikt (Eržebetvaroš) se činio kao najbolji izbor za izlazak. Stara jevrejska četvrt je hipsterska meka i krije autentične male lokale. U Haverok (preko puta Sinagoge) išli smo dva dana za redom jer je konobarica jedna kraljica, pivo je dobro, a ambijent dopadljiv.

Dok smo sedeli u Kelta pabu, konobari su nas upozorili da ranije zatvaraju zbog Uskrsa. Pitali smo gde bismo mogli da izađemo, i jedan od njih dvojice je nažvrljao neku adresu na parčetu papira. Nešto na mađarskom, ko zna.

Inače, lepo smo se ispričali. Dok smo naručivali meksičku picu, objašnjavali smo im da se to kod nas zove mađarica, kao young hungarian girl. Ljudi su kontali da nismo normalni.

Krenuli smo na tu neku adresu u VII distriktu, pažljivo prateći bogomdanu Guglovu mapu, ni ne zamišljajući da je to skriveni raj za izlaske.

Gozsdu Udvar.

Dobrodošli.

(Prve dve slike ću bez griže savesti maznuti sa neta jer smo ovo baš malo slikali. Valjda od oduševljenja.)

izvor: nol, tripadvisor

U ovom kompleksu koji krije kafiće, barove, restorane i galerije, ima i treš mesta. Primetila sam i da su Mađari prilično staloženi u izlasku. Ili smo mi bili na pogrešnom mestu. Naviknutoj na turbo-folk i ovaj novi komercijalni haus koji se ori iz većine mesta za izlaske u Srbiji, prilično mi je prijala promena.

U uži izbor je ušao lokal u kojem se održava karaoke žurka i svi pevaju hitove dvehiljaditih i drugi, prilično alternativan, u kojem dva didžeja puštaju neki deep techno (i svi sede).

Izabrali smo drugi lokal – Telep. Baš mnogo čudnih (?) ljudi na jednom mestu. Toalet koji nije rodno deklarisan. (Što zvuči kao da sam sad rekla da se toalet nije izjasnio šta je, ali razumete šta hoću da kažem). I u minut do 2: zatvaranje.

Rekla sam da ću se na detalje o smeštaju vratiti. Pa, glavni je da je naš apartman bio otprilike u najudaljenijoj tački Budimpešte. Preko dana nije bio problem, stanica metroa bila je na manje od 10 minuta pešačenja. Problem je prevoz posle ponoći. Prve dve večeri smo išli gradskim autobusom koji nas je ostavljao na kraju naše ulice i onda bismo pešačili do broja 4. E sad, to uopšte ne zvuči mnogo dok ne kažem da su brojevi kuća samo sa jedne strane, jer je na drugoj – ništa. Tačnije, sa druge strane je nadvožnjak sa prugom.

Naš kraj smo zvali Mirijevo.

Do tamo smo uspešno stopirali taksi. Tačnije, taksistkinju. Usledio je mali chit-chat o protestima u Budimpešti, Centralno-evropskom univerzitetu, o Orbanu, odnosima Srbije i Mađarske, Mađarske i Rusije, o Putinu, Merkelovoj, Erdoganu i Lukašenku. Pre-le-po.

Ako u pola 3 ujutru posle izlaska sa taksistima pričaš o politici, to je uspešno veče. A i lepo je čuti mišljenja žitelja jedne evropske metropole – bar smo mogli da zaključimo da se, ipak, ne razlikujemo mnogo.

I naravno da smo pokazali snimke sa #protestprotivdiktature. 😁

BUDIM

U Budimu smo bili da iskuliramo. Nije nam bilo dovoljno samo jednom, kada smo obišli Kraljevsku palatu i Ribarski bastion, nego smo još jednom prešli da se divimo drugoj strani Dunava.

Sedeli smo u Isolabelli, koja nije ništa posebno, i u Coyote Coffee & Deli. Ovo drugo ima dobru kafu, i sve stvari koje nikad ne bismo poručili da smo znali da su to one #vegan #glutenfree #healthy stvari. Tart sa jagodama je ok, ali čizkejk nikako.

BUDAPEST SPRING FESTIVAL

Najbolje vreme za obilazak Budimpešte. Ulične hrane i točenog piva na pretek, svuda štandovi sa ručno pravljenim stvarima, muzika, Verešmarti krcat ljudima… Budapest Spring Festival. Ako od novobečejske Gospojine najviše uživate na Etno bazaru i danu kada se kuva riblja čorba – ovo je događaj za vas! Ovo je dva u jednom!

Lično nisam oduševljena ni jednom od ponuđenih stvari, te smo ovo sve zaobilazili u širokom luku.

Ne kažem da nije lepo. Na neki svoj način. A okrenulo se i jagnje.

SVE U SVEMU…

…Budimpešta je spoj impozantnog duha starih vremena koji se prepliće sa modernim, sa sjajnim i uglancanim. Distrikti koji su tako različiti, a ipak čine jednu celinu. Devet mostova povezuje dva grada. A između Dunav koji na prvi pogled razdvaja, a ustvari čini Budimpeštu celovitom.